Blog

06 listopada 2015 Mariusz Musiał

Bezpieczeństwo psychologiczne w zespole.

Bezpieczeństwo psychologiczne w zespole.

Aby członkowie zespołu chcieli dzielić się własnym doświadczeniem oraz wyrażać opinię o sposobach dalszego postępowania, kultura zarówno ogólnofirmowa jak i wewnątrzzespołowa musi wspierać szczerą wymianę poglądów. Wytworzenie atmosfery bezpieczeństwa psychologicznego, zapewnia wszystkim członkom zespołu poczucie, że pracują w przyjaznym i otwartym środowisku, które pozwala podjąć ryzyko w kontaktach międzyludzkich, mogą więc swobodnie wyrażać swoje opinie, również te kontrowersyjne, a także zgłaszać problemy bez obawy, że zostaną o nie obwinieni. Członkowie zespołów o wysokim poczuciu bezpieczeństwa nie zastanawiają się nad tym, czy w ogóle warto dzielić się informacjami, szczególnie niepokojącymi lub złymi. Mogą oni w każdej chwili wyrażać wątpliwości nawet wtedy , gdy nie mają pewności, że są one uzasadnione.

Zespoły o wysokim stopniu bezpieczeństwa psychologicznego charakteryzują się dużą swobodą dyskusji, która w skrajnych przypadkach może czasami przerodzić się w niewielki konflikt lub twórczą kłótnie. Zespoły te przygotowują także grunt pod późniejsze dzielenie się istotnymi wiadomościami, określenie co jest naprawdę ważne, przyznanie się do popełnionych błędów i uczenie się jak w przyszłości ich uniknąć.

Kolejną charakterystyczną cechą zespołów o wysokim stopniu bezpieczeństwa jest brak lęku przed proszeniem o pomoc. Jest rzeczą naturalną fakt, iż poszczególni członkowie zespołu mogą różnić się względem siebie poziomem wiedzy lub kompetencjami. Nie stanowi to jednak przeszkody gdyż każdy może poprosić o pomoc kiedy jej potrzebuje.

Chociaż koncepcja bezpieczeństwa psychologicznego może się wydawać trudna do udowodnienia, to jednak zarówno sposoby osiągnięcia takiego stanu, jak i jego skutki dla zespołu mają praktyczne odzwierciedlenie. Jako przykład posłużyć może firma Toyota w której to, gdy w nowo wyprodukowanym samochodzie schodzącym z taśmy montażowej nie działa np. klamka u drzwi, osoba odpowiedzialna za tę część nie naprawia usterki w sekrecie, tak żeby przypadkiem kierownik zmiany niczego nie zauważył. Zamiast tego zbiera się cały zespół i wspólnie próbuje ustalić przyczynę usterki oraz zapewnić, że taki problem się w przyszłości nie powtórzy. Proces ten często przybiera formę burzliwej wymiany zdań i wymaga psychologicznego bezpieczeństwa. Bez niego w firmie zapanowałby chaos, gdyż naprawianie usterek w sekrecie prowadziło by do ukrycia źródła problemu, a konsekwencje takiego postępowania nawarstwiałyby się z każdym dniem.

Bezpośrednią inspiracją do napisania tego tekstu był Grzegorz Plekaniec i jego artykuł Innowacja. Uważam, że bez zapewnienia odpowiedniego poczucia bezpieczeństwa zespołom, bardzo trudno będzie wymagać od nich innowacyjnych pomysłów, rozwiązań oraz produktów.

Zachęcam do komentowania i dzielenia się własnym zdaniem lub postrzeżeniami na powyższy temat. Czy odczuwacie, że firmy lub zespoły w których na co dzień pracujecie zapewniają wam taki poziom bezpieczeństwa czy też nie?

Zobacz na blogu

09.09.2022
Marcin Jahn
It’s Not Just HTTP It’s Not Just HTTP

In today’s world of cloud-based solutions, distributed systems, and microservices-based architectures, network communication is a...

23.08.2022
Adam Mrowiec
Konferencja IPC 2022 Berlin Konferencja IPC 2022 Berlin

Pandemia wreszcie się kończy, dlatego w tym roku postanowiliśmy wrócić do naszych wyjazdów na konferencje....